Avtalsvillkor
Generelt
Genom att beställa ett paket för kr. 79 tecknar du ett löpande abonnemang på WhiteBright. Dessa villkor gäller för avtal om leverans av produkter och tjänster, även kallade varor eller varor, till slutkunder i Sverige och utgör det köp- och abonnemangsavtal som ingås vid beställning av produkter på WhiteBright.se.
Som prenumerant får du fasta försändelser skickade utan kostnad, normalt var 4:e månad för endast 399 per månad (totalt 1 596 för 4 månaders förbrukning). Vi erbjuder endast produkten genom prenumeration. Önskas individuella köp av paket kan detta göras genom att kontakta kundtjänst.
Partierna
Säljare är:
Dently AS
Nydalsveien 28
0484 Oslo
Norge
Postadress:
Postboks 150
1740 Borgenhaugen
Norge
E-post: kundservice@whitebright.se
Organisationsnummer: NO931124471MVA
Hädanefter kallad “Dently AS”, “WhiteBright”, “vi” eller “oss”.
Köpare är:
Den som anges som köpare i beställningen, oavsett försäljningskanal, och i fortsättningen benämns “du”, “din” eller “kunden”.
Personen måste vara 18 år för att bli kund hos WhiteBright.
Enstaka köp
Vid enstaka köp av produkter gäller följande villkor: När du lägger en beställning och betalningen är bekräftad kommer vi att behandla din order och skicka produkten till den angivna leveransadressen. Köpeavtalet är bindande när vi har skickat orderbekräftelsen. Du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter mottagandet av varan, förutsatt att produkten returneras i originalskick och förpackning. Eventuella returkostnader står kunden för, om inte annat har avtalats.
Prenumeration
Det ska vara enkelt och okomplicerat att handla hos oss. WhiteBright säljer produkterna på löpande prenumerationsbasis, normalt med första leverans inom 14 dagar och vidare enligt produktens leveransfrekvens, normalt var 4:e månad.
Abonnemanget kan avbrytas genom att kontakta kundtjänst eller använda https://portal.whitebright.se. Vid uppsägning upphör prenumerationen med verkan från och med nästa utskick. Vi måste ha information från dig inom den ändringsfrist som anges på varje faktura. Om du avbokar efter ändringstidens utgång förbinder du dig att ta emot och betala för nästa försändelse.
Ändringar av produkter, leveransform och leveransfrekvens kan förekomma. Meddelande om ändringar skickas i god tid innan ändringarna träder i kraft. Mindre ändringar, till exempel ändrade förpackningar, kommer inte att meddelas utöver information på våra webbplatser. Du kan även välja att själv göra ändringar i prenumerationen, se mer om detta nedan.
Introduktionserbjudandet gäller endast nya kunder och endast en per hushåll. Prenumeration kan nekas av sakliga skäl, såsom försök till bedrägeri, bristande kreditvärdighet och liknande. Vi levererar endast till adresser i Norges fastland.
Uppsägning
Om du vill säga upp din prenumeration måste du antingen kontakta oss på kundservice@whitebright.se eller logga in på kundportalen på https://portal.whitebright.se. Sista datum för avbokning är 14 dagar innan nästa paket skickas från oss. Om du bara har fått ditt gratis startpaket är avbokningstiden 16 dagar från den dag du gjorde din beställning. Om du har fått ett vanligt prenumerationspaket är deadline därför 5 månader och 16 dagar (med vald leveransfrekvens 6 månader) från den dag vi skickade ditt senaste paket (senaste fakturadatum). Exakt deadline framgår genom att logga in på kundportalen.
Säkerhet vid köp
Du kan när som helst kontakta kundtjänst för att ordna ändringar i abonnemanget – som att pausa en viss tid, ändra leveransfrekvens, snabba upp leveranser eller stoppa abonnemanget. Du kan också hantera din prenumeration själv via kundportalen.
WhiteBright Plus – medlemsklubb med bara förmåner
Efter ditt första köp får du som kund hos oss ett automatiskt och gratis medlemskap i WhiteBright Plus. Medlemskap ger dig fri frakt och leverans direkt till din brevlåda. Du får exklusiva kundförmåner, rabatter och VIP-erbjudanden. Du kan kontaktas via brev, telefon, e-post, sociala medier och SMS för att bli informerad om våra erbjudanden och medlemsklubbsförmåner. Du kan alltid avregistrera dig från framtida nyhetsbrev i samband med att du tar emot nyhetsbrev eller genom att kontakta kundtjänst.
Om du vill ha en annan leveransfrekvens är du hjärtligt välkommen att kontakta vår vänliga kundtjänst efter att du har lagt din beställning, så ordnar vi det åt dig. Vi erbjuder även leverans månadsvis, varannan månad, 3 månader, 4 månader, 6 månader och 12 månader (se punkten om flexibel leverans nedan). Du kan även själv ändra leveransfrekvensen när som helst genom att logga in på kundportalen.
Hvis du ønsker en annen leveringsfrekvens er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med vår vennlige kundeservice etter at du har lagt inn bestilling, så ordner vi det for deg. Vi tilbyr også levering månedlig, hver 2. måned, 3. måned, 4. måned, 6. måned og 12. måned (se punktet om fleksibel leveranse under). Du kan også når som helst endre leverinsfrekvens selv ved å logge inn i kundeportalen.
Flexibel leverans
Du kan ändra leveranserna precis som du vill, ta en paus, stoppa eller korrigera leveransfrekvensen som du vill, vår trevliga kundtjänst hjälper dig på bästa möjliga sätt så att du blir nöjd. För att ge dig maximal frihet, flexibilitet och topp kundservice erbjuder vi leverans månadsvis och varannan månad, 3 månader, 4 månader, 6 månader och 12 månader. Abonnemanget kan även frysas eller pausas i upp till 5 månader åt gången. Du kan enkelt ändra hur ofta du får leverans, frysa eller pausa ditt abonnemang genom att kontakta kundtjänst eller logga in på kundportalen.
Betalning
Vi erbjuder våra kunder flexibel betalning med Nets.
Fri frakt på standardförsändelser
Porto och expeditionsavgifter gäller endast första försändelsen med introduktionserbjudande, om inte annat avtalats. Vi erbjuder fri frakt på alla standardförsändelser varannan månad av prenumerationen samt var tredje månad, 4:e månad, 6:e månad och 12:e månad. Om du har valt en annan leveransfrekvens tillkommer porto på 79 kr.
Orderbekräftelse
När du har beställt från WhiteBright.se skickar vi dig en orderbekräftelse till den e-postadress du angav vid beställningen. Det är viktigt att du kontrollerar att ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress stämmer och omedelbart meddelar oss om något är fel. Efter att beställningen har skickats går det inte att ändra adress eller annan information. Adressen måste stämma för att paketet ska skickas till rätt plats, och telefonnumret/e-postadressen måste stämma för att ett avhämtningsmeddelande ska skickas till rätt plats. Det är ditt ansvar som kund att lämna rätt information, och eventuellt meddela oss om något inte stämmer.
Allmänt om leverans
Leveransen utförs normalt av PostNord. Vanligtvis skickas paketet från oss 1-3 arbetsdagar efter att vi mottagit din beställning. Din beställning kommer att levereras till din brevlåda mellan 1-7 dagar efter att den har skickats från oss. Du får då nya försändelser enligt överenskommen leveransfrekvens. Leveranserna är planerade så att du får din nästa försändelse i god tid innan du tar slut. Förseningar med speditören kan förekomma, och detta ligger tyvärr utanför vår kontroll.
I vissa fall kan det hända att paketet måste hämtas ut på uthämtningsstället, till exempel om postlådan är full eller på grund av paketets storlek och vikt. I så fall får du ett hämtningsmeddelande/kod för försändelsen. Försändelser kan även levereras i påse vid postlådan eller vid dörren. Om försändelsen levereras till ett avhämtningsställe, väljs avhämtningsställe av PostNord själv. Vi har inte möjlighet att påverka deres val av avhämtningsplats. Normalt skickas paketet till det utlämningsställe som geografiskt ligger närmast din adress. Om du inte hämtar ut paketet eller försändelsen returneras till oss av annan anledning utan föregående överenskommelse med kundtjänst kan du komma att debiteras en avgift på 350 kr. Detta för att täcka returportot och de kostnader vi ådra sig vid mottagande och behandling av returen.
Gratis ersättningsprodukt
Då och då händer det att försändelser tappas bort på vägen. Skulle detta hända skickar vi dig ett nytt paket utan kostnad.
Rätt adress
Vid adressändring åtar du dig att uppdatera oss om den nya adressen. Detta kan göras genom att kontakta kundtjänst. Som kund ansvarar du för att ge oss rätt leveransadress. Där detta inte är gjort, vid ofullständig adress eller vid flytt utan att ange ny adress, står du själv för kostnaderna för att paketet inte kommer fram. Kom därför ihåg att meddela oss om du får en ny adress.
Priser
Våra priser är angivna i svenska kronor. Priset på produkten kan variera beroende på försäljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna gäller tills de ändras. Ordinarie pris är 399 kr per månad om inte annat avtalats. Med ett standardleveransintervall på var 4:e månad uppgår detta till totalt 1 596 kr per leverans. Om du har valt en annan leveransfrekvens än standard är det totala priset per leverans 399 kr multiplicerat med leveransfrekvensen i antal månader (hur ofta du får leverans). Vi förbehåller oss rätten att göra mindre prisjusteringar under prenumerationsperioden. Specialerbjudanden kan innehålla andra leveransintervall och månadspriser.
Rabatter och introduktionserbjudanden
Rabatter gäller för den aktiva kampanjen och dess specifika villkor. Introduktionserbjudandena kan inte utnyttjas orättvist genom frekvent och upprepad prenumerationssignering/uppsägning, eftersom de endast gäller nya kunder och endast en gång per kund. Vid missbruk av introduktionserbjudanden eller mer detaljerade kampanjvillkor förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen utan föregående meddelande, ändra priset på beställningen och efterfakturera självrisken.
Kunder som beställer ett paket för 79 kr igen efter att redan ha utnyttjat kampanjerbjudandet kommer att få ett prenumerationspaket till det aktuella ordinarie priset. Detta anses därför vara en återöppning av prenumerationen och inte en dragning av en ny prenumeration. Detta innebär alltså att varje ny beställning från samma kund innebär att kundens tidigare abonnemang återupptas hos oss. Detta gäller om det har gått mindre än ett år (12 månader) sedan kunden senast beställde ett paket för 79 kr och tecknade ett abonnemang. Produktens aktuella ordinarie prenumerationspris finns att läsa på produktens beställningssida.
Vår kundeservice er her for deg
Vi har kundtjänst via e-post där vi hanterar förfrågningar gällande våra produkter och tjänster. Vår kundtjänst hjälper dig gärna och kan kontaktas på kundservice@whitebright.se. Kundtjänst har öppet alla vardagar mellan 08:00 och 16:00.
14 dagars ovillkorlig ångerrätt
Du är skyddad av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, och har 14 dagars ovillkorlig ångerrätt från dagen efter att du fått varan på din första försändelse. Det innebär att ångerrätten endast gäller den första försändelsen i abonnemanget. Konsumenten har rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att meddela näringsidkaren före ångerfristens utgång.
Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra köpet av en oöppnad produkt och returnera varan. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara oöppnad och returneras till oss i samma mängd och skick som när du tog emot den. Om varans värde har sänkts mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion, förpackningen är trasig, eller varan har gått ut, måste du täcka värdeförlusten. Varan ska returneras inom 14 dagar från det att meddelande om ångerrätt lämnats.
Meddelandet kan göras genom att använda en ångerblankett eller genom att kontakta kundtjänst.
Om du vill använda dig av ångerrätten måste du meddela oss detta inom 14 dagar från dagen efter att du (eller någon för din räkning) tagit emot varan. Varan ska sedan returneras till oss inom 14 dagar efter att du fått instruktioner om hur du ångrar köpet. Returer avtalas med kundtjänst. När vi mottagit varan återbetalas beloppet till dig utan onödigt dröjsmål och i samtliga fall senast 14 dagar efter att vi mottagit varan i retur Observera att om du utnyttjar ångerrätten är du själv ansvarig för täcka returkostnaderna. Om vi får en faktura från speditören till följd av att du har betalat för lite porto för din returförsändelse kommer denna att faktureras vidare. En administrationsavgift på 159 kr tillkommer. Kontakta oss på kundservice@whitebright.se om du har några frågor.
Ångerrätt för prenumerationsartiklar
Det finns endast returrätt på den allra första leveransen du får från oss. Nästa artiklar är identiska med den första varan och det finns alltså ingen ångerrätt för de försändelser du får efter första leveransen.
Vi krediterar/återbetalar inte fakturor för leveranser för vilka det inte finns returrätt och som skickas tillbaka till oss utan att detta i förväg avtalats med kundtjänst. Prenumerationspaket som skickas tillbaka till oss utan vårt förhandsgodkännande kan komma att debiteras en extra avgift på 350 kr. Detta för att täcka våra kostnader i samband med hantering av returen och porto/expedition vid sändning. Det ursprungliga kravet kvarstår även om varan returneras. Meddela oss om du vill att vi ska skicka om varorna. Det totala utestående beloppet måste betalas innan vi skickar ut paketet igen.
Full reklamationsrätt
Full reklamationsrätt beviljas enligt gällande lagar för alla defekter i produkten. Reklamationsrätten är begränsad till produktens hållbarhetsdatum som anges på förpackningen, förutsatt att korrekt förvaring har följts och minst två månader från det att det reklamerade tillståndet upptäcktes. Köparen är under alla omständigheter skyldig att göra reklamation inom skälig tid efter att felet upptäckts. Vid reklamation, fel eller brist täcks eventuella fraktkostnader. Om du vill utnyttja reklamationsrätten eller har frågor om reklamationer ska du kontakta vår kundtjänst. Vid en skadad eller felaktig leverans ska du meddela oss detta inom 7 dagar från mottagandet av paketet. Kom ihåg att inkludera bilder på skadan/skadorna och bilder på den skadade förpackningen. Alla förfrågningar om garanti eller reklamationer måste göras skriftligen genom att kontakta kundtjänst. Vi följer Konsumentklagonämndens beslut vid tvist. Återbetalning vid godkänt reklamation sker inom 14 arbetsdagar.
Klagomål
Om du vill klaga på ditt köp, kontakta kundtjänst. Om vi misslyckas med att hitta en lösning kan du skicka in ett klagomål till EU-kommissionens klagomålsportal online. Du hittar klagomålsportalen på https://webgate.ec.europa.eu/odr
Personlig information
Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen. Som personuppgiftsansvarig lagrar och använder vi denna information för att säkerställa och hantera kundrelationen.
Vi är föremål för tystnadsplikt gällande personuppgifter. Utlämnande av information till andra utomstående än ovan nämnda parter kan inte ske utan ditt samtycke, såvida inte utlämnandet krävs enligt lag eller är ett led i betalningsindrivning, försäkringskrav och/eller bokföringshantering. Registrering av bokningar hänvisas till kundtjänst. Du har rätt att få tillgång till de uppgifter som registreras om dig, och kan kräva att dessa rättas, jfr personuppgiftslagen.
För mer information om behandlingen av personuppgifter, kontakta kundtjänst som hjälper dig.
Val av lag och plats
Avtalet lyder under norsk lag. Tvister mellan parterna ska lösas genom förhandlingar. Om förhandlingar inte lyckas ska tvisten hänskjutas till allmän domstol.
Förbehåll och ansvarsbegränsningar
Dently AS förbehåller sig rätten att överföra sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till annan part. Vi förbehåller oss rätten att stoppa driften, felaktiga priser eller leveransproblem på grund av omständigheter utanför företagets kontroll. Dently AS reserverar sig vidare för tryckfel, prisfel, mervärde och andra skatteförändringar. Eventuella erbjudanden gäller så långt lagret räcker (som anges i samband med den enskilda kampanjen). Vi ansvarar inte för felaktig användning av produkten. Följ bruksanvisningen.
Force majeure
Förhindras WhiteBright/Dently AS eller dess partners från att leverera eller göra obligatorisk återleverans – eller en sådan leveransskyldighet blir orimligt betungande till följd av en arbetskonflikt eller någon annan omständighet när parterna inte kan kontrollera den, såsom brand, krig, mobilisering eller oförutsedda militära utryckningar av liknande omfattning, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, upplopp och upplopp, brist på transportmedel, allmän brist på varor, inskränkning i tillgången på bränsle, liksom brister i eller förseningar i leveranser från underleverantörer eller tillverkare till följd av sådana omständigheter som behandlas i detta avsnitt, är Dently AS befriat från allt ansvar förutom i reklamationsfall där Dently AS återbetalar köpeskillingen för den defekta varan.
Ändring av villkor
Villkoren kan ändras på grund av särskilda behov och/eller offentliga ändringar eller beställningar som påverkar dessa villkor. Om villkoren ändras kommer du att meddelas om detta. Sådant meddelande lämnas upp till 1 månad innan ändringarna träder i kraft. Om du utifrån de ändrade villkoren vill säga upp avtalet står du fritt att göra det. Om avtalet mellan parterna inte sägs upp innebär det att du accepterar de uppdaterade avtalsvillkoren. Nya villkor kommer att meddelas på vår hemsida i kombination med att de nya villkoren skickas ut.
Senast uppdaterad: 03.11.2024